TRÄNINGSUPPLÄGG INFÖR TÄVLING
Det finns mycket att tänka på innan ni tävlar oavsett om det gäller BJJ, Thaiboxning eller Allstyle. 
 
Vanliga frågeställningar är vilken gameplan ska jag ha? vilka tekniker ska jag träna på? Ska jag springa för att förbättra min kondis? Behöver jag bli starkare? Osv 
 
Gällande gameplan och tekniker så är det otroligt individuellt. Det lägger åt sidan ett tag och återkommer vid ett annat tillfälle. Gällande de andra frågor är svart JA! Du behöver både bli starkare och förbättra din kondis! Det svåra är hur ska du gört utan att överträna dig, skada dig eller att du tappar suget. 
 
Ett bra träningsupplägg ska hjälpa dig bli starkare, göra dig mer explosiv och öka din arbetskapacitet utan att riskera att du gör illa dig. Det ska vara mätbart , tidsbegränsad och motiverande.  Ett vanligt sätt att åstadkomma föregående är att dela upp din träning mellan låg, medel och hög intensiva träningsveckor. Inom tex Movnat tränar man enligt principen VIC (Volyme, Intesity, Complexity). Hög träningsvolym = Låg Intensitet, Hög intesintet = låg volym, Hög komplexitet = Låg intensitet.

På hemsidan finns ett exempel på ett träningsupplägg du kan använda inför din kommande tävling. Klicka här för att ladda ner filen. 

Tveka inte att prata med din instruktör på hur du kan anpassa det täningsschemat till din vardag. 
 
För att garantera våra fighters säkerhet har vi på Poseidon följande krav för att gå match: 
 
Muay Thai, Alltsyle, Kickboxning och MMA minst 100 timmars träning på 10 veckor innan match.  
 
BJJ & SW minst 3 pass i veckan på mattan, 1 löppass och ett gympass i veckan i 6 veckor.  
 
If you’re not having fun, don´t do it! 
 
/Steven 

Läs hela inlägget »